Kettlebell 

De Kettlebell training is een intervaltraining die uitgevoerd wordt met een Kettlebell, een trainingsgewicht dat de vorm van een koebel heeft. Dit gewicht, dat voorzien is van een handvat, wordt gebruikt om zogenaamde ballistische oefeningen uit te voeren waarbij zowel kracht, conditie en lenigheid wordt getraind.

Een belangrijk verschil tussen gewone gewichttraining en de Kettlebell training is dat bij Kettlebell workouts diverse spiergroepen tegelijkertijd worden getraind en dat oefeningen vaak in grote aantallen herhaald worden. Hierdoor is de Kettlebell training eerder te beschouwen als een intervaltraining met hoge intensiteit dan een gewichttraining,

Een van de mooie dingen van de kettlebell is de enorme hoeveelheid oefeningen die je ermee kunt doen.. Met kettlebell oefeningen werk je tegelijkertijd aan kracht, flexibiliteit en uithoudingsvermogen. De oefeningen die je met de kettlebell kunt doen zijn onder te verdelen in twee hoofdgroepen.

Grind Oefeningen

Deze oefeningen worden langzaam uitgevoerd en zijn vooral gericht op het opbouwen van kracht. Ze hebben veel weg de traditionele oefeningen voor krachttraining met bijvoorbeeld barbells en dumbells. Voorbeelden van grind kettlebell oefeningen zijn onder andere Squats en Presses, Rows, de Turkish Getup en Windmills.

Ballistische Oefeningen

Dit zijn snelle en dynamische oefeningen. Deze oefeningen worden in hoog tempo uitgevoerd. Ze zijn zeer doeltreffend voor het verbeteren van de conditie, het ontwikkelen van functionele kracht en het verbranden van vet.