HIIT 


HIIT staat voor High Intensity Interval Training.
Het is een korte, intensieve, plezierige trainingsmethode die zorgt voor een hoge hartslag. De training is aantrekkelijk omdat je in een korte periode veel kunt bereiken.
Er zijn mensen die HIIT gebruiken om in een korte periode veel gewicht te verliezen, anderen gebruiken HIIT om spieropbouw te stimuleren.
HIIT is populair omdat de meeste mensen moeite hebben met een lange cardiosessie om zo overgewicht kwijt te raken. Een HIIT training is zo voorbij, slecht 20 tot max 30 minuten!
 
Wat is HIIT?

HIIT is een korte training met een interval karakter. Er zijn een aantal manieren om een HIIT training uit te voeren. Een HIIT training gaat als volgt:
Een interval waarbij je versnelt naar 80-90 procent van je maximale vermogen. Vervolgens heb je een korte periode om je hartslag en ademhaling te laten herstellen. Vervolgens versnel je weer voor een korte periode. Dit proces herhaal je totdat je de 20 á 30 minuten voltooid hebt.
 
Waarom HIIT?

Met lange cardiosessies spreek je voornamelijk de vetreserves aan. Als de inspanning zwaarder wordt dan verschuift de primaire energiebron van vetten naar glucose. Nu zal je denken dat dus langdurige sessie op bijvoorbeeld een crosstrainer toch het meest effectief zijn voor vetverbranding. Dat is dus onjuist! Uit onderzoek is gebleken dat een training op een hoge intensiteit effectiever kan zijn voor vetverbranding, als je periodes van zware en lichte inspanning afwisselt.
De reden hiervoor is dat de naverbranding van een HIIT training velen malen hoger is dan een lange training op een lage intensiteit.
Na een aantal dagen is er in totaal meer vet verbrand met de HIIT methode in vergelijking met de langdurige cardiosessies. Verder zorgt een HIIT training voor een verhoogde verbranding van vetcellen.